torsdag 21 april 2011

Klimatflyktingarna verkar inte komma...

Jag har tidigare skrivit om naturvetenskapliga klimatforskare  och meteorologer som alltför högröstat pratar om saker de inte har koll på: klimatflyktingar.  När naturvetare larmar om klimatflyktingar är det som om samhällsvetare skulle larma om kommande jordbävningar. Det gäller i båda fallen att förstå vilka faktiska drivkrafter och mekanismer som är i rörelse.

Nu verkar det som om en sund skepticism mot alarmrapporterna sakta sipprar in även i FN-systemet. Enligt Spiegel känner sig FN, eller närmare bestämt UNEP,  besvärade över sina tidigare larmrapporter och har nyligen plockat ner de webb-sidor från 2005 som larmade om att det 2010 skulle finnas 50 miljoner klimatflyktingar.

Spiegel-länken twittrades fort förbi här nere till höger av den skarpsynte Benjaminsen.

Jag kan inte låta bli att samtidigt tänka på kopplingen till medielogiken, som jag varit inne på i mina tidigare inlägg i de gånga veckorna. Det var ju den som gjorde att meteorologen Holmgren utsågs till flyktingexpert av Expressen förra gången jag tog upp detta. För mig är detta som sagan om Peter och vargen. Ju mer pressen och opionsbildare som t.ex. Birger Schlaug, upprepar ogrundade påstående om klimatflyktingar, desto mer argument ger de till de intressen som inte vill dra ner på energiförbruking och fortsatta utsläpp.

Inga kommentarer: