tisdag 26 juni 2012

Bravo DN-Världen!!

Jag ser igenom gamla blogginlägg och tänker på teman som inte hunnit behandlas under den hektiska andra hälften av våren. Viktigt att uppmärksamma är att mina klagande blogginlägg om Dagens Nyheters val av kartprojektion nu kan läggas åt sidan.

Jag återkom till deras val av Mercator för sin kartprojektion flera gånger våren 2011

LÄNK

LÄNK

LÄNK

Nu har de tagit mina klagomål ad notam och introducerade för några månader sedan ett nytt sätt att se på världen. De har valt en ovanlig projektion:  Raisz Starsom liksom många andra projektioner tycks vara någon slags kompromiss mellan olika egenskaper. Raisz Star är en intressant och ganska väl fungerande kompromiss om man väljer att se världen med Nordeuropa som utgångspunkt utan att för den delen förvränga resten av världen.

Man kan visserligen inte använda den om man likt Thor Heyerdal vill förklara hur nära kontakterna kan ha varit på södra halvklotet och inte heller om man vill diskutera Antarktis framtid. Men jämfört med Mercator ger den en rättvis bild av kontinenternas storleksförhållanden.

Och genom att lyfta fram Raisz projektion så sätter man den för mig tidigare okände men intressante Erwin Raisz i strålkastarljuset. Erwin Raisz var född i Ungern men verksam vid Harvard som kartograf under 1900-talet.

Inga kommentarer: